











|
Förändring
|
Förändringens fyra faser


klicka på bilderna för större bilder. Öppnas i nytt fönster. |
Förändring
Motdrag till
förändring
- Flytta resurser.
Fördela budget över andra projekt, ge nyckelpersoner andra
prioriteringar och eller andra uppdrag.
- Utveckla
inaktivitet. Säkerställ att alla väntar tills en nyckelperson
gör något specifikt, läser en rapport eller agerar på visst
sätt; Föreslå att resultatet från ett annat projekt
utvärderas först.
- Håll målen vaga
och komplexa. Det är svårare att initiera rätt aktivitet om
syftet är mångfacetterat och specificerat i generella, grandiosa
eller abstrakta termer.
- Uppmuntra och
utveckla brister i den organisatoriska medvetenheten. Insistera
på att "hantera människofrågorna senare", väl
medveten om att dessa kommer att försena eller döda projektet.
- "Bra
förslag, låt oss göra det ordentligt". Blanda in så
många representanter och experter som möjligt så att flera
olika och motstående ståndpunkter kommer fram. Dessa kommer att
försena beslut eller kräva kompromisser som egentligen inte har
med frågan att göra.
- Låt energin
flöda ut. Företa undersökningar, samla data, förbered
analyser, skriv rapporter, res utomlands, håll speciella möten, ...
- Minska
förändringsagentens påverkansmöjligheter och trovärdighet.
Sprid skadande rykten, speciellt till agentens vänner och
supportrar.
- Håll en låg
profil. Meddela inte motstånd öppet eftersom detta ger dem som
driver förändringen ett tydligt mål att sikta på.
Motdrag till
förändringsmotdrag
- Fastställ klar
riktning och tydliga mål. Tydliga mål gör det möjligt att
fokusera aktiviteter och ansträngningar mer effektivt. Otydliga
mål kan förorsaka långsammare progress.
- Etablera ett
enkelt, fasindelat program av aktiviteter av samma skäl som
tydliga mål.
- Ta en
fixare-facilitator-förhandlar-roll. Förändringsmotstånd
överkommer man sällan bara genom logiska argument, och ett
utövande av dessa roller behövs.
- Sök och besvara
motstånd. Inta en proaktiv inställning till moståndet i syfte
att få det att gå över, dämpa det eller blockera det: hänvisa
till högre värden, standarder eller mäktiga auktoriteter;
Avvisa motståndare; använd inflytelserika personer; infiltrera
möten och supportrar; vänta ut dem eller nöt ned dem.
- Möts personligen,
ansikte mot ansikte. Personlig påverkan och personligt
övertygande är vanligtvis mer effektivt än opersonliga mejl och
rapporter när man skall skaffa stöd.
- Utnyttja kriser.
Människor svarar oftast mer positivt på kriser som de förstår
och står inför kollektivt än de gör på försök att ändra
beteende.
- Skaffa stöd
tidigt. Bygg koalitioner och rekrytera stödpersoner, viktigare
än att bygga team. Skaffa stöd hos motståndare kan också vara
taktiskt användbart.
- Den betydelsefulla
styrgruppen, projektgruppen, kommittén. Ta med nyckelpersoner i organisationen
som är respekterade och har auktoritet.

|
Machiavelli Machiavelli’s advice to newly appointed Princes:
- Remove current advisors
(Gör dig av med befintliga rådgivare.)
- Implement uncomfortable actions early
(Gör obekväma förändringar tidigt.)
- Place yourself as prince in the newly conquered land
(Sätt dig själv som chef
i det nyligen erövrade landet.)
Niccolò Machiavelli, Italiensk statsman, diplomat, författare, renässanshumanist, 1469-1527.
|
Ingredients of Success of a change project.
- Pressure for
change
- Leadership &
Vision
- Capable people
- Actionable first
steps
- Effective rewards
Professor
John Hunt, London Business School
|
Implementing change.
- Took longer than planned (76%)
- Major problems at implementation were not identified at study (74%)
- In-effective co-ordination of activities (66%)
- Competing activities (64%)
- Insufficient capabilities of employees (63%)
- Inadequate training (62%)
Todd Jicks,
Harvard Business School
|
Julskinka
Det närmar sig den första julen för det nygifta paret och
mannen ser sin fru skära bort ändarna på julskinkan innan hon lägger den i
kastrullen för att koka den.
Han frågar henne varför hon skär bort ändarna och får till svar att hon inte vet
varför men att man alltid gjort så i familjen.
Mannen frågar sin svärmor och får samma svar, att hon inte vet varför men att
man alltid gjort så i familjen.
Mannen frågar sin frus mormor och får då till svar att ”annars får den inte
plats i kastrullen”.
|
Hör av dig om du vill diskutera förändring och förändringsmetoder
Kontakta Sven Wallén på telefon eller e-post .
|
Change 
Countermoves to
change
- Divert resources.
Split budget across other projects, give key staff other
priorities and or other assignments.
- Exploit inertia.
Request everyone to wait until a key player takes action, reads a
report, or makes an appropriate response; suggest the result from
another project should be assessed first.
- Keep goals vague
and complex. It is harder to initiate appropriate actions if aims
are multidimensional and specified in generalised, grandiose or
abstract terms.
- Encourage and
exploit lack of organisational awareness. Insist that "we can
deal with the people issues later", knowing these will delay
or kill the project.
- "Great idea -
let's do it properly" . Involve so many representatives or
experts that there will be so many different views and conflicting
interests it will delay decisions or require meaningless
compromise.
- Dissipate energies.
Conduct surveys, collect data, prepare analyses, write reports,
make overseas trips, hold special meetings ...
- Reduce the change
agent's influence and credibility. Spread damaging rumours,
particularly among the change agent's friends and supporters.
- Keep a low profile.
Do not openly declare resistance to change because that gives
those driving change a clear target to aim for.
Countering
countermoves to change
- Establish clear
direction and objectives. Goal clarity enables action to proceed
more effectively than ambiguity and complexity, which can slow
down action.
- Establish simple,
phased programming. For the same reason as having clear goals.
- Adopt a
fixer-facilitator-negotiator role. Resistance to change can rarely
be overcome by reason alone, and the exercise of these
interpersonal skills is required.
- Seek and respond
to resistance. Take a proactive approach to resistance in order to
overcome, mitigate or block it: appeal/refer to high values/standards
or powerful authorities; warn them off; use influential
intermediaries; infiltrate meetings and supporters; wait them out
or wear them down.
- Rely on face to
face. Personal influence and persuasion is usually more effective
in winning and sustaining support than the impersonal memo or
report.
- Exploit a crisis.
People will often respond more positively to a crisis which they
understand and face collectively than to personal attempts to
change behaviour.
- Co-opt support
early. Build coalitions and recruit backers, of prior importance
to the building of teams; co-opting opponents may also be
tactically useful.
- The meaningful
steering committee/taskforce/project team. Include in its
membership key players in the organisation who carry "weight",
authority and respect.
Extracted from "Corporate
Strategy" by Johnson and Scholes; In turn, adapted from D.
Buchanan and D. Boddy, "The expertise of the change agent: Public
performance and backstage actvity"
|
See also
above, click on this link >>
|
|